سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی انواع قطعات کولینگ تاور | عمر مفید قطعات برج خنک کننده

 

آشنایی با تجهیزات و قطعات برج خنک کننده یا کولینگ تاور

برج خنک کننده (برج خنک کن) یا کولینگ تاور یکی از مهم ترین دستگاه های تولید کننده آب سرد به شمار می آید که در طول عمر مفید خود بار ها نیازمند تعویض قطعات می باشد. قطعات برج خنک کننده در واقع هر یک با توجه به نوع کاربری و وظیفه خود می تواند در هر دوره بین 2 تا 5 سال نیازمند تعویض و باز احیاء می باشد. احیاء، شستشو، تعمیر و تعویض قطعات باعث جلوگیری از خرابی سایر قطعات و اجزای داخلی برج خنک کننده می شود. در واقع به بیانی ساده تر تعویض و تعمیر قطعات داخلی برج خنک کننده در هر دوره آورهال (تعمیر اساسی) یکی از مهم ترین اصول نگهداری برج خنک کننده به شمار می آید.

تجهیزات و قطعات برج خنک کننده

قطعات داخلی برج خنک کننده یا کولینگ تاور وابسته به نوع این دستگاه (برج خنک کننده مدور یا برج خنک کننده مکعبی) و نوع سیستم گردش آب (برج خنک کننده مدار باز یا برج خنک کننده مدار بسته) به انواع مختلفی تقسیم می شود. به عنوان مثال فن برج خنک کننده ممکن است با توجه به نوع سیستم گردش هوا مکنده یا دمنده طراحی شود. در واقع نوع طراحی و زاویه تماس بین آب و هوا باعث می شود که در سیستم سیرکولاسیون هوای داخلی برج خنک کننده از هر یک از انواع پروانه در سیستم هوا دهی کولینگ تاور استفاده کنیم.

قطعات برج خنک کننده انواع مختلفی دارد که مهم ترین آن ها پروانه یا فن برج خنک کننده، نازل برج خنک کننده، آب پخش کن، قطره گیر برج خنک کننده و پکینگ مدیا برج خنک کننده می ‌باشد. قطعات داخلی برج خنک کننده فایبرگلاس نیز می تواند از اجزای بدنه این دستگاه قلمداد شود. قطره گیر های برج خنک کننده نیز با توجه به نوع کولینگ تاور (برج خنک کننده استوانه ای یا برج خنک کننده مکعبی) در دو دسته کلی لانه زنبوری و تیغه ای تقسیم بندی می شود. پکینگ های برج خنک کننده نیز در دو دسته جریان عمود و جریان عرضی تقسیم بندی می شود که در انواع کولینگ تاور جریان مخالف و جریان متقاطع مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌ گیرد.

برج خنک کننده

انواع قطعات جانبی برج خنک کننده

·         قطعات بدنه

قطعات بدنه فایبرگلاس در طول عمر برج خنک کننده ممکن است نیازمند تعویض و یا تعمیر داشته باشد. قطعات بدنه برج خنک کننده مرطوب فایبرگلاس شامل لوور، پنل یا دیواره، گلویی و ستونی می ‌باشد، که عموماً وابسته به نوع قطعات، قطعات فایبرگلاس بدنه برج خنک کننده دارای ضخامت بین 5 الی 10 میلی متر می باشد. قطعات برج خنک کننده فایبرگلاس تولیدی وابسته به نوع وظیفه آن بخش دارای ضخامت و تعداد لایه‌ های متفاوتی از الیاف و رزین می ‌باشد. الیاف عموماً در سه گرید حصیری، سوزنی و پودری می ‌باشد که ترکیب هر سه نوع الیاف در تولید قطعات بدنه فایبرگلاس سبب افزایش مقاومت و کیفیت نهایی می‌ شود .

تعداد لایه ‌های الیاف و رزین و نیز گرید رزین پلی ‌استر غیر اشباع (ایزوفتالیک یا ارتوفتالیک) باعث افزایش ضخامت و تضمین ‌کننده کیفیت نهایی بدنه انواع برج خنک کننده خشک می شود. لوور (دریچه مکش هوا) یکی از قطعات داخلی برج خنک کننده محسوب می ‌شود که دائماً در تماس با هوای بیرون می ‌باشد. این بخش عموماً هر 4 تا 5 سال نیازمند تعویض می ‌باشد. به منظور تعویض قطعات برج خنک کننده فایبرگلاس باید ابعاد قطعات مختلف در کارگاه تولیدی قطعات فایبرگلاس قالب‌گیری و تولید شود.

·        سیستم کاهش دور برج خنک کننده

سیستم کامل کاهنده دور برج خنک کننده وظیفه کاهش دادن دور خروجی موتور به میزان معین را بر عهده دارد. کاهش دور شامل پولی، بلبرینگ کف گرد، شافت انتقال قدرت، فولی موتور و تسمه می باشد. سیستم انتقال قدرت عموماً با هدف تنظیم دور چرخشی پروانه در برج خنک کننده به کار برده می شود. کاهش دور کولینگ تاور انواع مختلفی دارد و با توجه به قطر پروانه برج خنک کننده، نسبت دور و نوع کارایی (صنعتی یا غیر صنعتی) طراحی می شود. انواع سیستم های کاهش دور رایج برج خنک کننده نوع گیربکسی و تسمه ای می باشد.

·        پکینگ برج خنک کننده یا سطوح خنک ‌کننده

پکینگ برج خنک ‌کننده در واقع اصلی‌ ترین بخش انتقال حرارت و ایجاد سطح ارتباط بین آب و هوا در برج خنک کننده محسوب می ‌شود. به عبارتی دیگر مهم ترین بخش ایجاد سطح تبادل انتقال انرژی گرمایی پکینگ برج خنک ‌کننده می ‌باشد. پکینگ ‌مدیا برج خنک کننده به دلیل تبخیر دائمی آب در سطح تحت پوشش خود تحت تأثیر رسوب و گرفتگی دائمی می ‌باشد. رسوب ‌زدایی و رفع گرفتگی پکینگ برج خنک‌ کننده باید به صورت مداوم و دوره ‌ای در هر دوره تعمیرات و سرویس صورت پذیرد. در واقع مهم‌ ترین بخش از قطعات برج خنک‌ کننده پکینگ ‌مدیا می ‌باشد چرا که رسوب و گرفتگی پکینگ برج خنک کننده باعث کاهش شدید راندمان و در نتیجه افزایش دمای خروجی آب کولینگ تاور می گردد.

پکینگ برج‌ خنک ‌کننده در حالت کلی در دو تیپ اسپلش و  فیلم پکینگ طراحی و تولید می شود. پکینگ اسپلش دارای مکانیزم پاششی در برج خنک کننده می ‌باشد و هچنین پکینگ فیلمی دارای عملکردی ثقلی یا جریان ریزشی (آبشاری) می ‌باشد.

رسوب زدایی پکینگ برج خنک ‌کننده به چه صورت است؟

چنان چه پکینگ برج خنک کننده یا سطوح خنک ‌کننده دچار رسوب و گرفتگی شود، از مواد اسیدی مخصوص متناسب با جنس پکینگ برج خنک کننده جهت اسیدشویی استفاده می‌ شود. در هنگام تعویض پکینگ برج خنک کننده باید دقت کرد که با توجه به نوع کاربری و میزان سطح موثر پکینگ برج خنک‌ کننده این قطعه تعویض شود. در واقع رسوب ‌زدایی پکینگ برج خنک کننده یکی از مهم ترین بخش ‌های تعمیرات دوره‌ ای اجزای برج خنک‌ کننده محسوب می‌ شود.

تعویض پکینگ برج خنک ‌کننده

انتخاب درست جنس و نوع پکینگ در واقع نیاز به دانش فنی در زمینه کیفیت آب ورودی برج خنک کننده، دمای آب ورودی و نوع کاربری این تجهیز می‌ باشد. به عنوان مثال در شرایطی که آب ورودی برج خنک ‌کننده دارای املاح سنگین (TDS بالا) باشد از پکینگ برج خنک‌ کننده تیپ اسپلش با رسوب گرفتگی کم تر استفاده می‌ شود. پکینگ برج خنک‌ کننده اسپلش همچنین تحمل دمایی بسیار بالایی در برابر دمای آب داغ ورودی برج خنک کننده را دارد.

·        قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده یا در اصطلاح دریفت المیناتور یا به زبان عامیانه چکه ‌گیر، در واقع  از پرتاب قطرات آب خروجی افشانک به سمت فن برج خنک کننده یا پروانه مکنده خود داری می ‌کند. قطره ‌گیر به دلیل تماس دائم با هوای اشباعو همچنین تابش مستقیم نور خورشید از منافذ بین پره‌ های فن در معرض استهلاک و از هم گسیختگی دائمی می ‌باشد.

قطره ‌گیر برج خنک کننده یکی دیگر از قطعات جانبی برج خنک‌ کننده به حساب می ‌آید که میانگین در هر بازه بین 3 تا 5 سال نیازمند تعویض می‌ باشد. تعویض قطره ‌گیر برج خنک کننده از این جهت حائز اهمیت می باشد که تخریب و عدم عملکرد درست قطره گیر برج خنک کننده باعث نفوذ قطرات آب به قسمت پروانه و بخش کاهش دور و در نتیجه موجب تخریب و خوردگی قطعات فلزی این بخش می‌ شود. قطره‌گیر برج خنک کننده یکی از اجزای داخلی برج خنک کننده می ‌باشد که وظیفه محافظت از سیستم هوادهی (پروانه یا فن برج خنک کننده) را بر عهده دارد.

·        فن برج خنک کننده

فن برج خنک ‌کننده به عنوان مهم ترین بخش سیستم هوا دهی و هوا رسانی در انواع خنک ‌کننده مکنده و دمنده مطرح می ‌باشد که در واقع به دلیل چرخش دائم حول یک محور ثابت در معرض شکست از طریق نیروی برشی در تیغه و دستک می ‌باشد. به عبارتی دیگر یکی از اولین اجزای برج خنک ‌کننده که از حساسیت بالایی برخوردار است فن برج خنک کننده یا پروانه می باشد.

بلبرینگ فن برج خنک کننده یکی از نقاطی است که در برج خنک ‌کننده باید به صورت مداوم  در هر دوره تعمیرات تعویض و بازرسی شود. خرد شدن و شکستن بلبرینگ به دلیل عدم بالانس بودن فن برج خنک کننده باعث شکست تیغه و آسیب به سایر نقاط اساسی فن برج خنک کننده می شود. به منظور جلوگیری از آسیب ‌های جدی به پروانه برج خنک ‌کننده توصیه می ‌شود که هر 12 ماه یک بار، بالانس دینامیکی و بالانس استاتیکی فن برج خنک کننده مورد تست و آزمایش قرار گیرد.

توجه: پیشنهاد می شود در هر دوره تعمیرات برج خنک‌ کننده، بالانس فن برج خنک کننده توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی و تست قرار گیرد.

·        افشانک برج خنک کننده یا نازل برج خنک کننده

افشانک برج خنک‌ کننده یا در واقع نازل برج خنک کننده مرکز اصلی توزیع و ریزش آب محسوب می‌ شود، که عموماً به صورت اتصال رزوه ‌ای در سیستم پاشش آب ثابت نصب می شود و به همین دلیل در بسیاری از موارد نازل برج خنک کننده یا دوش پاشش آب به زودی در قسمت اتصال دچار رسوب و گرفتگی شدید می شود. رسوب و گرفتگی در نازل باعث مسدود شدن مسیر خروجی آب ورودی به برج خنک کننده می شود و این موضوع به مرور زمان سبب فشار بر روی پمپ سیرکولاتور می‌ شود. بنابراین بازدید دوره ‌ای افشانک برج خنک کننده یا نازل برج خنک کننده در هر دوره تعمیرات یکی دیگر از اصول تعمیر و نگهداری این تجهیز محسوب می ‌شود. نازل برج خنک کننده پلیمری که از متریال پلی ‌پروپیلن تولید و نصب شده باشد عموماً در این مرحله با اسیدشویی به راحتی رسوب ‌زدایی می شود.

·        آب پخش کن برج خنک کننده

اسپرینکلرهد یا آب پخش‌ کن برج خنک ‌کننده مرکز پخش توزیع و پاشش آب دوار (چرخشی) در برج خنک کننده فایبرگلاس مدور محسوب می ‌شود. اسپرینکلرهد تحت عنوان آبگردان برج خنک ‌کننده نیز شناخته می ‌شود که عموماً از متریال آلومینیوم، برنج و یا از متریال ‌های پلیمری تولید و عرضه می شود. اسپرینکلرهد یا آبچرخان برج خنک کننده در واقع شامل دو قسمت ثابت و دوار می ‌باشد. قسمت ثابت اسپرینکلرهد عموماً به لوله ورودی متصل می ‌شود و با فشار آب ورودی به برج‌ خنک‌ کننده قسمت دوار آب پخش‌کن شروع به چرخش می ‌نماید.

به دلیل چرخش دائم قسمت دوار آب پخش‌کن بر روی قسمت ثابت اسپرینکلرهد این قطعه دائماً دچار رسوب، گرفتگی و عدم چرخش صحیح می شود. در نتیجه باید در هر دوره تعمیرات و بازرسی کولینگ تاور اسپرینکلرهد (آب‌ پخش ‌کن) سرویس، روغن ‌کاری و یا تعویض شود.

برج خنک کن

عمر مفید تجهیزات و قطعات داخلی برج خنک کننده

عمر مفید قطعات داخلی برج خنک کننده بین 2 تا 5 سال بوده و عمر مفید قطعات خارجی (بدنه برج خنک کننده) بین 5 تا 10 سال می باشد. البته لازم به ذکر است که مهم ترین عامل تعیین کننده در عمر مفید تجهیزات و قطعات برج خنک کننده نوع متریال و کیفیت تولیدی آن قطعه می باشد. به عنوان مثال در تولید قطعات برج خنک کننده فایبرگلاس اگر از رزین با کیفیت و مرغوب استفاده نماییم کالای تولیدی عمر مفید به مراتب بیشتری خواهد داشت. استفاده از رزین های نامرغوب و مقرون به صرفه امروزه به دلیل شرایط بد اقتصادی نیز در دستور کار تولید کنندگان قرار گرفته است. این موضوع باعث کاهش کیفیت قطعات تولیدی و خدمات پس از فروش سازندگان برج خنک کننده گردیده است. ب کار گیری تجهیزات و قطعات با کیفیت سبب افزایش میزان کیفیت قطعات تولیدی و در نتیجه سبب افزایش عمر این تجهیزات و قطعات می شود.

شرکت مهتاب گستر با فروش تجهیزات و قطعات برج خنک کننده در مدل و طرح های متنوع گزینه ای مناسبی برای انتخاب مصرف کنندگان است. همچنین شما می توانید با قیمت مناسب این کالا ها را از خدمات پس از فروش نیز بهره ببرید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، انواع کولینگ تاور و قطعات برج خنک کننده، منبع کویل دار، پمپ و سیستم های آبرسانی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید تجهیزات و قطعات برج خنک کننده و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت قطعات برج خنک کننده و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید تجهیزات و قطعات برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع قطعات برج خنک کننده و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تجهیزات و قطعات برج خنک کننده و نحوه تولید آن ها و همچنین اطلاع از قیمت قطعات برج خنک کننده به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

کولینگ تاور